Nyheder

Gennemsigtidhedsmeddelelse

GENNEMSIGTIGHEDSMEDDELELSE  1. Sponsoren: Foreningens Navn: Socialdemokratiet Region SydDanmark, E-mailadresse: nielsolebeck@vnmail.dk Postadresse: Revlingevej 3, 6800 Varde CVR-nummer: 31930731 2.Den enhed, der kontrollerer sponsoren: e-mailadresse, postadresse og CVR-nummer]Oplysninger, der kun skal angives, hvis en anden enhed udøver afgørendeindflydelse på sammensætningen af, afstemningen eller beslutningerne isponsorens organer. 3.Den enhed, der betaler for den politiske reklame: [navn på foreningen, e-mailadresse, postadresse og CVR-nummer]Oplysningerne gives kun, hvis den fysiske eller juridiske person, der yder vederlag til gengæld for den politiske reklame, er forskellig fra sponsor eller den enhed, der i sidste ende kontrollerer sponsoren. 4.Den periode, i hvilken den politiske reklame påtænkes udgivet, leveret og udbredt: fra 1. september 2025 til den 1. december 2025 5.De samlede b eløb og den samlede værdi af andre ydelser modtaget af udbydere af politiske reklametjenester for den politiske reklame: Vi modtager 0 kr. Det samlede tal skal omfatte alle de beløb, der faktureres, budgetteres eller opkræves af udbyderne af politiske reklametjenester, herunder udgiveren, til gengæld for de politiske reklametjenester, de leverede til den pågældende politiske reklame. Hvis det er relevant, skal det også omfatte pengeværdien i naturalier af alle de ydelser, som udbydere af politiske reklametjenester, herunder udgiveren, modtager og/eller skal modtage til gengæld for de politiske reklametjenester, som de leverede til den specifikke politiske reklame. 6.De samlede beløb og den samlede værdi af andre ydelser, som udbydere af politiske reklametjenester har modtaget for den politiske reklamekampagne:0. krOplysninger, der skal gives, når det er relevant. Det samlede tal skal omfatte alle debeløb, der faktureres, budgetteres eller opkræves af udbyderne af politiske reklametjenester, herunder udgiveren, til gengæld for de politiske reklametjenester,de leverede til den pågældende politiske reklame. Hvis det er relevant, skal det også omfatte pengeværdien i naturalier af alle de ydelser, som udbydere af politiske reklametjenester, herunder udgiveren, modtager og/eller skal modtage for depolitiske reklametjenester, som omfatter de pågældende politiske reklame. 7.Oplysninger om oprindelsen af de beløb og andre fordele som udbyderen modtager[offentlig og/eller privat og EU og/eller ikke-EU.]Oplysninger, der skal gives, når det er relevant.   8. Den metode, der anvendes til beregning af de aggregerede beløb og denaggregerede værdi af andre fordele, som udbydere af politiske reklametjenester harmodtaget for den politiske reklame, og, hvor det er relevant, den politiskereklamekampagne: [hvordan de beløb og naturalydelser, som hver relevant tjenesteyder har modtaget, er blevet identificeret og aggregeret.] Oplysninger, der præciserer, om det samlede beløb i punkt 5 og i givet fald punkt 6 afspejler fakturerede, budgetterede og/eller fakturerede beløb, og om det omfatter moms. I tilfælde af naturalydelser skal det angive den eller de anvendte værdiansættelsesmetoder. I sidstnævnte tilfælde kan den angive links til websteder til eksisterende standarder.  9. Politisk reklame er knyttet til: Regionsrådsvalg den 18 november 2025] 10.Link til webstedet om officielle oplysninger om de nærmere bestemmelser for deltagelsei valget eller folkeafstemningen, som den politiske reklame 11. https://www.valg.im.dk/valg/kommunale-og-regionale-valg  [link til det europæiske arkiv for politiske onlinereklamer]   Oplysninger skal stilles til rådighed for gennemsigtighedsmeddelelser vedrørende politiske onlinereklamer, der offentliggøres, leveres eller udbredes begyndende med datoen for oprettelsen af det europæiske register for politiske onlinereklamer. Hvis gennemsigtighedsmeddelelsen gøres tilgængelig online, skal linket til webstedet beskrives som »Link til det europæiske register for politiske onlinereklamer«.  12. Anmeld politisk reklame, der muligvis ikke opfylder kravene: Oplysningerne om mekanismen for anmeldelse af politiske reklamer, der muligvis ikke opfylder kravene, kan også gives som et link til et websted. Hvis gennemsigtighedsmeddelelsen gøres tilgængelig online, skal linket til webstedet beskrives som »Anmeld politisk reklame, der muligvis ikke opfylder kravene«.  Såfremt der anvendes målretningsmetoder baseret på brug af personoplysninger, skal der udfyldes flere informationer. Det samme gælder hvis reklamen tidligere er blevet suspenderet eller indstillet pga. overtrædelse af forordning (EU) 2024/900. 

Budgetønsker 2025

I den socialdemokratiske gruppe mener vi, at en af vores vigtigste opgaver er at fastholde og udvikle et stærkt sundhedsvæsen i Region Syddanmark. Det kræver først og fremmest dygtige medarbejdere og gode forhold at arbejde under. Derfor har vi i vores budgetønsker fokus på at skabe trivsel, give plads til faglig udvikling og sikre, at vi både kan tiltrække og tilknytte medarbejdere på regionens mange forskellige arbejdspladser.  Vi står over for nogle store udfordringer i samfundet, udfordringer, som kalder på langsigtede løsninger og tydelige politiske valg. Klimaet og miljøet er et område, hvor vi skal skrue op for indsatsen, hvis vi skal nå de klimamål, der allerede er vedtaget. Det betyder for eksempel, at vi skal passe bedre på drikkevandet, mindske forurening og satse mere på bæredygtige løsninger.  Vi ser det som helt afgørende, at Region Syddanmark er med helt fremme, når nye løsninger og teknologier udvikles – især inden for sundhedsområdet. Ved at investere i forskningsprojekter og skabe gode rammer for samarbejde mellem hospitaler, universiteter og erhvervsliv, kan vi være med til at løse nogle af de komplekse problemer, vi står med i dag. Det handler både om bedre behandling, mere effektiv drift og nye metoder, der kan gøre hverdagen nemmere for patienter og personale.  Børn og unge har også en særlig plads i vores arbejde. Vi vil gerne skabe nogle gode rammer for deres liv og sikre, at de får mulighed for at vokse op trygt, sundt og med værdighed. Det betyder blandt andet, at vi vil styrke sundhedstilbuddene til børn og unge.  Alt i alt lægger vi op til et budget, der både styrker sundhedsvæsenet her og nu – og investerer i det, der skal bære Region Syddanmark fremad: vores medarbejdere, forskning og innovation, klimaet, miljøet og de næste generationers livsvilkår.  Medarbejdere  Midler til kultur- og organisationssammenføring  At støtte medarbejdere i omstillingen til sundhedsreformen, hvor psykiatri og somatik integreres, og nye sundhedsråd etableres ved at afse ressourcer til kulturarbejde, sammenlægninger, nye arbejdsgange og systemer, så forandringer forankres uden at påvirke kvalitet og produktivitet.  Forebyggelse af stress og belastninger  At mindske stress og overbelastning blandt medarbejdere ved at styrke den tidlige indsats med fokus på stress som et arbejdsmiljøproblem på gruppe- og organisationsniveau – ikke kun individuelt. Undersøgelse og udvikling af muligheder for at andre faggrupper vil kunne varetage opgaver på områder, hvor den fysiske og/eller psykiske arbejdsbelastning er stor.  Bevarelse af tilknytningen for sygemeldte medarbejdere  At bevare tilknytningen af langtidssygemeldte medarbejdere frem for afskedigelse. Ved at øge mulighederne for omplacering, virksomhedspraktik i andre enheder og systematiske tilbagevendingsplaner, så kompetencer bevares og økonomiske omkostninger mindskes.  Bevare tilknytningen af seniormedarbejder  At udnytte potentialet hos erfarne medarbejdere og fastholde dem længere i arbejdsstyrken ved at udbygge eksisterende initiativer (seniorworkshops, fleksibel arbejdstilrettelæggelse) og sikre økonomi til løbende indsats via dialog mellem ledere og medarbejdere. Etablering af en senior-jobordning med mindre fysisk krævende, men fagligt relevante opgaver, så flere vil kunne blive længere i deres fag.  Rekruttering og tilknytning  At sikre fremtidens arbejdsstyrke i regionen. Det skal ske ved at Investere i en målrettet indsats for rekruttering af lærlinge, elever og studerende.  Udvikling af MED-samarbejdet  At styrke samarbejde og trivsel gennem MED-systemet, så samarbejdet vil kunne understøtte arbejdsmiljø, dialog og trivsel under forandringer.  FORSLAG: Afse midler til ovenstående tiltag, herunder øremærkede midler til at imødekomme stigende efterspørgsel på MED-uddannelse og klippekortsmoduler.  Robustgørelse af specialer  Region Syddanmark har en forpligtelse til at sikre et tilstrækkeligt antal speciallæger til regionens sygehuse gennem uddannelse, tilknytning og kompetenceudvikling. Flere specialer – særligt inden for psykiatri, geriatri mv. – er i dag sårbare.  Investering i uddannelse og kompetenceudvikling er en forudsætning for at kunne tiltrække og tilknytte de læger, der skal sikre fremtidens behandlingstilbud i Region Syddanmark. Ved at gøre uddannelse til en naturlig del af sygehusenes drift, kan vi gøre regionens sygehuse mere attraktive for kommende speciallæger og samtidig mindske afhængigheden af dyre vikarordninger.  FORSLAG: Der afsættes 4-6 mio. kr., til at igangsætte arbejde med at skabe attraktive med læringsmiljøer f.eks. gennem udvikling af mentor- og forskningsmuligheder og tværfaglige uddannelsestilbud.  Efteruddannelse til paramedicinere (Ambulancebehandlere med særlige kompetencer).  Børn og psykisk sårbare stiller særlige krav til kommunikation og behandlingsmetoder, intrahospitale transporter kræver avancerede kompetencer i brug af kritisk udstyr og overvågning, en opgave der i dag varetages af læger, som er en kritisk ressource. En målrettet efteruddannelse af paramedicinere i håndtering af børn, psykisk sårbare patienter, intrahospitale transporter kan medvirke til at sikre patientsikkerhed og effektivitet i den præhospitale indsats.  Efteruddannelsesmuligheder er desuden et vigtigt værktøj til at tiltrække og tilknytte kvalificerede medarbejdere i en branche, hvor rekruttering er en udfordring. Efteruddannelsen skal derfor munde ud i et nyt kompetenceniveau, en paramediciner+ Muligheden for faglig specialisering og kompetenceudvikling øger arbejdsglæden, styrker professionens attraktivitet og mindsker personaleudskiftning – hvilket på længere sigt både forbedrer kvaliteten og reducerer omkostningerne.  FORSLAG: Der afsættes midler til at oprette et nyt kompetenceniveau for ambulancepersonalet benævnt paramediciner+ og der udvikles til dette et efteruddannelsesforløb for paramedicinere. Uddannelsens indhold bør tilpasses behovet for at håndtere særlige patientgrupper; psykisk syge, børn og intrahospital transport. Uddannelsen udvikles og afholdes af Region Syddanmark  Patienter og pårørende  Styrke viden og behandling af kvindesygdomme  En betydelig andel af danske kvinder rammes af sygdomme, der har væsentlig indflydelse på både helbred, livskvalitet og samfundsøkonomi. Omkring 10 % af kvinder i den fødedygtige alder lever med endometriose, mens 5-10 % har polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Hertil kommer, at hvert ottende barn i Danmark fødes ved hjælp af fertilitetsbehandling. Efter fødsel udvikler op mod 50 % af kvinder underlivsprolaps. For flere kvindesygdomme vurderes desuden at eksistere et betydeligt mørketal som følge af underdiagnostik og underbehandling.  Sygdommene medfører for mange kvinder perioder med markant reduceret livskvalitet. Generelt anvender kvinder cirka 25 % mere af deres liv på sygdom end mænd. De samfundsøkonomiske konsekvenser er omfattende, blandt andet i form af flere sygedage. Infertilitet er desuden en hyppig konsekvens af kvindesygdomme – f.eks. oplever omtrent halvdelen af kvinder med endometriose ufrivillig barnløshed.  FORSLAG: Der afsættes midler til at foretage en kortlægning af arbejdet med kvindesygdomme i Region Syddanmark, samt udarbejdelse af en politik og handleplan for styrkelse af viden og behandling kvindesygdomme på sygehusene og i det nære sundhedsvæsen  Region Syddanmark samler samarbejdspartnere og relevante aktører for at styrke indsatsen for forskningsbaseret viden og oplysning om kvindesygdomme. Dette samarbejde vil med fordel kunne udvides at omfatte kommunerne i region Syddanmark samt de øvrige regioner.  Driftstilskud til Kvindelancen i Odense.  Kvindelancen udfylder et væsentligt hul i det eksisterende sundhedstilbud ved at bringe anonym, tryg og let tilgængelig hjælp direkte ud til kvinderne, hvor de befinder sig. Det styrker forebyggelsen af kønssygdomme og bidrager til både kvindernes egen sundhed, deres kunders og i sidste ende folkesundheden generelt.  Da de nuværende fondsmidler udløber, er der risiko for, at dette afgørende sundhedstilbud ophører. Derfor er der behov for, at Region Syddanmark bidrager til en langsigtet finansiering, så Kvindelancen vil kunne fortsætte sit arbejde.  FORSLAG: Der afsættes midler til at støtte driften af Kvindelancen fra 2026 og frem. Der foreslås et årligt tilskud på 1,618 mio. kr. Driftsansvaret forbliver hos Reden Odense, mens regionen indgår en samarbejdsaftale.  Børne og ungepolitik – børn og unge som patienter  Børn og unge er en særlig patientgruppe med behov for indsatser, der tager højde for deres livssituation, udvikling og fremtidsmuligheder. I dag oplever mange unge patienter udfordringer i mødet med sundhedsvæsenet, herunder vanskelige overgange mellem børne- og voksenafdelinger, utilstrækkelig sammenhæng mellem behandling, skole og fritidsliv samt manglende fokus på mental sundhed og trivsel.  Med en samlet politik og handleplan for børn og unge som patienter kan regionen sikre en systematisk og tværgående tilgang, der styrker både den fysiske og mentale sundhed, skaber bedre sammenhæng i forløbene og giver unge patienter reelle muligheder for at leve et trygt og værdigt ungdomsliv.  FORSLAG: Der udarbejdes en politik og handleplan for børn og unge som patienter, der samler eksisterende initiativer og peger fremad med nye konkrete tiltag. Handleplanen bør blandt andet omfatte:  Udvikling af modeller for trygge overgange fra børne- og ungeafdelinger til voksenafdelinger eller praksissektoren.  Tiltag der gør det muligt at forene ungdomslivet med behandling, herunder ungefællesskaber, fleksible konsultationstider og samarbejde med civilsamfund og uddannelsesinstitutioner.  Systematisk efteruddannelse af sundhedspersonale i ungevenlig kommunikation og inddragelse af ungepaneler, der kan rådgive medarbejdere og politikere.  Sikre at unge patienter har adgang til rådgivning om seksuel sundhed, prævention og behandling af seksuelt overførte sygdomme i et sundhedsvæsen, der fremmer lighed og respekt uanset køn, seksualitet eller baggrund.    Der afsættes midler til proces, involvering af ungepaneler og fagpersoner samt udvikling af konkrete initiativer, der kan implementeres fra 2026 og frem.  Børn og unge som pårørende  Evalueringen af prøvehandlingsprojekterne om børn og unge som pårørende viser et markant behov for en systematisk indsats på tværs af regionens sygehuse. Projekterne har skabt øget opmærksomhed på målgruppen, bidraget til en kulturændring blandt medarbejdere og vist tydelig effekt for de berørte familier.  Forældre oplever, at indsatsen møder væsentlige behov, og der er opbygget ny viden og kompetencer, som vil kunne udbredes på tværs af specialer. Med ledelsesopbakning og målrettet kompetenceudvikling er grundlaget lagt for at forankre indsatsen. Socialdemokratiet ønsker at fastholde og styrke denne indsats og dermed forebygge mistrivsel og fremme sundhed for børn og unge, der vokser op som pårørende til alvorligt syge forældre eller søskende.  FORSLAG: Der afsættes midler videreførelse af indsatsen for børn og unge som pårørende i 2026 og til at konsolidere og udbrede de bedste erfaringer fra prøvehandlingsprojekterne i overensstemmelse med evalueringen af prøvehandlingerne.  LGBTQ+ politik og handleplan  Regionsrådet besluttede i forbindelse med Budget 2025 at afholde et dialogmøde med brugerorganisationer på LGBTQ+-området med henblik på at styrke indsatsen for LGBTQ+-personer i Region Syddanmark. På baggrund af dialogen er der ved at blive udarbejdet en LGBTQ+-politik samt en handlingsplan med konkrete initiativer, der skal forbedre LGBTQ+-personers møde med sundhedsvæsenet.  Politikken og handleplanen forventes at være klar til vedtagelse inden udgangen af valgperioden (december 2025). For at sikre, at planen kan omsættes til konkrete forbedringer, er det nødvendigt at afsætte midler til implementering af de kommende initiativer.  FORSLAG: Der afsættes en pulje på X mio. kr. i 2026 til finansiering af initiativer i Region Syddanmarks kommende LGBTQ+-politik og handlingsplan.  Pårørendevejleder  Mange pårørende står alene med et stort ansvar, når en nærtstående rammes af sygdom – hvad enten den er fysisk eller psykisk. Pårørende yder en enorm indsats, men oplever ofte manglende støtte, uklare rettigheder og uoverskuelige tilbud. Der findes mange gode foreninger og tilbud fra frivillige organisationer, men det kan være svært at finde vej i systemet, og der er risiko for, at pårørende falder mellem stolene.  Region Syddanmark bør gå foran i støtten til pårørende ved at etablere et korps af pårørendevejleder på tværs af sygehusene. Pårørendevejleder fungerer som en indgang for pårørende, der søger overblik, råd og vejledning i mødet med sundhedsvæsenet. Rollen skal samtidig være brobygger mellem regionen,  kommunerne og de frivillige foreninger for at styrke samarbejdet og sikre, at pårørende får adgang til de rette tilbud.  FORSLAG: Der afsættes midler til at opbygge funktionen og sikre tilgængelighed for pårørende i hele regionen.  Strategi for sundhedsforskning  Regionsrådet har vedtaget Strategi for Sundhedsforskning 2025-2030, der sætter en ambitiøs retning for udviklingen af klinisk forskning med udgangspunkt i patienter og borgere.  For at indfri ambitionerne for sundhedsforskningen kræves et samlet løft i finansieringen, da strategien indebærer nye aktiviteter og øget kapacitet på tværs af regionens forskningsmiljøer. Det samlede finansieringsbehov har administrationen estimeret til ca. 3,2 mio. kr. årligt.  FORSLAG: Der afsættes 3,2 mio. kr. årligt til at realisere Strategi for Sundhedsforskning 2025-2030.  Strategi for sundhedserhvervede infektioner og antibiotikaforbrug  Regionsrådet har vedtaget Strategi for sundhedssektorerhvervede infektioner og antibiotikaforbrug 2025-2030, som skal nedbringe forekomsten af infektioner og reducere brugen af antibiotika. Strategien er central både for patientsikkerheden og for at imødegå antibiotikaresistens, som udgør en stigende sundhedstrussel. For at realisere målene kræves en finansiering af implementeringen. Med finansieringen sikres, at strategiens mål om færre infektioner, lavere antibiotikaforbrug og øget patientsikkerhed kan nås frem mod 2030.  FORSLAG: Der afsættes et engangsbeløb på 2,5 mio. kr. til at finansiere implementeringen af Strategi for sundhedssektorerhvervede infektioner og antibiotikaforbrug 2025-2030  Hjerneplan  Regionsrådet har vedtaget en Hjerneplan for Region Syddanmark, som skal styrke indsatsen på det neurologiske område. Planen indeholder tiltag, der skal reducere ventetider til udredning af demens, styrke rehabilitering efter hjernerystelse, etablere nye behandlingstilbud inden for hovedpine og multipel sklerose, samt fremme anvendelsen af ny teknologi til hjemmemonitorering af patienter med for eksempel epilepsi og Parkinsons sygdom.  Planen peger desuden på behovet for at robustgøre neurologien i regionen, så specialet vil kunne håndtere et stigende antal patienter og sikre sammenhængende forløb i både sygehusregi, speciallægepraksis og almen praksis. For at realisere ambitionerne i Hjerneplanen er der behov for målrettet finansiering.  Finansieringen skal sikre, at Hjerneplanen vil kunne implementeres fra 2026 og frem, så regionen kan imødekomme fremtidens behov på det neurologiske område og sikre høj kvalitet, tilgængelighed og sammenhæng for patienterne.  FORSLAG: Der afsættes en flerårig bevilling på 8-12 mio. kr. til implementering af Hjerneplanens indsatser.  Innovation/MedTech  Regionsrådet afsatte i budget 2025 afsat 10 mio. kr. til at understøtte udviklingen af MedTech-miljø i og omkring Odense i samarbejde med SDU, kommuner og erhvervsaktører på Fyn. Satsningen var en del af regionens samlede innovationsmiljø.  For at fastholde momentum i det langsigtede arbejde er der behov for yderligere finansiering i 2026. Det er nødvendigt at se på Region Syddanmarks samlede innovationsmiljø og sikre, at innovationsarbejdet fortsætter ud over MedTech-området.  FORSLAG: Der afsættes 10 mio. kr. i 2026 til fortsættelse af MedTech-satsningen i Region Syddanmark.  Der igangsættes en analyse af Region Syddanmarks samlede innovationsmiljø med henblik på at sikre en langsigtet, bæredygtig finansiering og koordinering af innovationsarbejdet på tværs af sundhed og regional udvikling.  Sociale investeringer  Regionsrådet har besluttet at udarbejde en samarbejdsaftale med Den Sociale Investeringsfond, som vil kunne indgå som investor i konkrete projekter. Samarbejdsaftalen er økonomisk uforpligtende, men ved iværksættelse af konkrete projekter skal bør regionen bidrage økonomisk i forhold til de aftalte og opnåede resultater. For at kunne realisere potentialet i samarbejdet og opbygge et solidt videns- og erfaringsgrundlag, er det nødvendigt at afsætte midler til medfinansiering af de første projekter.  FORSLAG: Der afsættes en pulje på 1 mio. kr. i 2026 til at finansiere Region Syddanmarks andel i konkrete projekter under samarbejdet med Den Sociale  Investeringsfond. Puljen skal samtidig bidrage til at opbygge et videns- og erfaringsgrundlag, så Region Syddanmark vil kunne vurdere potentialet i at anvende sociale investeringer som et strategisk redskab fremadrettet.  Beredskab  Trusselsbilledet mod Danmark er de seneste år blevet mere alvorligt. Ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste er destruktive cyber-angreb en reel mulighed, og Politiets Efterretningstjeneste vurderer fortsat, at risikoen for terror er alvorlig.  Det ændrede trusselsbillede betyder, at der er et stigende behov for at styrke regionens samlede beredskab, både i form af strategisk planlægning og gennemførelse af konkrete indsatser.  FORSLAG: Der afsættes midler til sikre et tilstrækkeligt beredskabsniveau i region Syddanmark  Helhedsplan for Esbjerg Sygehus  Regionsrådet besluttede i forbindelse med Budget 2025 at igangsætte arbejdet med en opdateret helhedsplan for Esbjerg Sygehus, som skal danne ramme for langsigtede beslutninger om moderniseringsprojekter. I den forbindelse blev det fremhævet, at modernisering af den centrale operationsgang er et presserende behov, da de nuværende faciliteter er fra 1970’erne og både har betydelige driftsmæssige og bygningstekniske udfordringer.  Et ideoplæg, som peger på en samling af al operativ kapacitet i et nyt, samlet operationsområde, er vedtaget og vurderes som den mest bæredygtige løsning både driftsmæssigt og byggeteknisk. Den samlede anlægssum for projektet er estimeret til 250–300 mio. kr. Byggeprogrammet forventes færdiggjort ultimo 2025/primo 2026.  FORSLAG: Der afsættes midler til igangsætning af byggeplanlægning og projektering af et nyt samlet operationsområde på Esbjerg Sygehus.  Miljø og ressourcer  Drikkevand  Rent drikkevand er en grundlæggende forudsætning for folkesundhed og et velfungerende samfund. For at beskytte borgernes adgang til rent drikkevand er der behov for en mere forebyggende tilgang, hvor indsatser iværksættes tidligere, inden forurening bliver akut. Det kræver, at der tilføres flere midler til arbejdet med afværgeløsninger og forebyggende tiltag i regionen. Midlerne skal anvendes til tidlig  indsats og forebyggende afværgeløsninger, hvor der er identificeret en risiko for forurening af grund- og drikkevand. Hurtigere indgriben ved forureningstrusler, så større skader og udgifter vil kunne undgås. Samt styrket overvågning, planlægning og samarbejde med kommuner og relevante aktører om beskyttelse af drikkevandsressourcerne. Med denne prioritering kan Region Syddanmark gå fra en primært reaktiv tilgang til en mere proaktiv og forebyggende indsats for at sikre rent drikkevand – både nu og for kommende generationer.  FORSLAG: Der afsættes 12 mio. kr. i 2026 til styrkelse af indsatsen for sikring af rent drikkevand.  Råstoffer  Råstofområdet er præget af stigende aktivitet og komplekse sager, hvilket har betydet øget pres på sagsbehandlingen ift udstedelse af tilladelser til indvinding af råstoffer. For at imødekomme dette blev der i Budget 2025 oprettet en ekstra stilling i råstofadministrationen.  Den øgede kapacitet har bidraget til at sikre en mere smidig sagsbehandling og nedbringe risikoen for lange ventetider, som vil kunne have negative konsekvenser for både erhvervslivet og myndighedsopgaven. For at fastholde dette serviceniveau er det nødvendigt at videreføre stillingen.  FORSLAG: Der afsættes midler (svarende til de 0,7 mio. kr. i budget 2025) til fastholdelse af den ekstra personaleenhed i råstofadministrationen, som blev oprettet i Budget 2025.  Teknologi-pulje  Region Syddanmark har gode erfaringer med at understøtte teknologisk udvikling gennem en pulje, hvor virksomheder vil kunne søge tilskud til forskningsprojekter på jord- og grundvandsområdet. Puljen har bidraget til nye metoder til at bekæmpe eksisterende forurening og har været med til at fremme samarbejde mellem private aktører og regionen.  Et serviceeftersyn af puljerne i 2024 viste stor interesse for Den Syddanske Udviklingspulje for rent vand og jord, og der er igangsat flere spændende projekter. For at fastholde og udbygge denne positive udvikling er det vigtigt fortsat at prioritere Teknologipuljen.  FORSLAG: Der afsættes 4 mio. kr. i 2026 til Teknologipuljen med fokus på udvikling af nye metoder til bekæmpelse af forurening i jord og grundvand.  Socialdemokratiets budgetønsker 2026 (oversigt) FORSLAG Økonomi  Medarbejdere  Kultur- og organisationssammenføring  Kr. xx, heraf kr 500.000 til MED-uddannelse  Forebyggelse af stress og belastninger  Bevarelse af tilknytning for sygemeldte  Bevare tilknytning af seniormedarbejdere  Rekruttering og tilknytning  Udvikling af MED-samarbejdet  Robustgørelse af specialer  Kr. 4-6 mio.  Efteruddannelse af paramedicinere (paramediciner+)  Kr. xx  Patienter og pårørende  Styrke viden og behandling af kvindesygdomme  Kr. xx  Driftstilskud til Kvindelancen  Kr. 1,618 mio. årligt  Børne- og ungepolitik (politik og handleplan)  Børn og unge som pårørende  Kr. 1 mio. årligt  LGBTQ+ politik og handleplan  Pulje X mio. kr.  Pårørendevejleder  Forskning og  Innovation  Strategi for sundhedsforskning  Kr. 3,2 mio. årligt  Strategi for sundhedserhvervede infektioner  Kr. 2,5 mio. (engangsbeløb)  Hjerneplan  Kr. 8-12 mio. årligt  MedTech-satsning  Kr. 10 mio. 2026  Sociale investeringer  Pulje til sociale investeringer  Kr. 1 mio. 2026  Beredskab  Styrkelse af beredskab  Anlæg  Helhedsplan Esbjerg Sygehus (operationsområde)  250–300 mio. kr. (anlægssum estimeret)  Miljø og ressourcer  Drikkevand  Kr. 12 mio. i 2026  Råstoffer (fastholdelse af ekstra stilling)  Kr. 0,7 mio. årligt  Teknologipulje (jord og grundvand)  Kr. 4 mio. i 2026 

Januar-pakke

Syddansk ”Januar-pakke” foreslår varigt lønløft til omkring 4.500 sygehus-ansatte

Onsdag 12. januar skal Forretningsudvalget i Region Syddanmark behandle et forslag om strategisk lokal løndannelse med bl.a. varige lønløft på 70 mio. kr. årligt til omkring 4.500 medarbejdere på regionens sygehuse. Forslaget skal behandles i regionsrådet senere på måneden. ”Januar-pakken”, som forslaget kaldes, indeholder også en oprustning af ambulanceberedskabet med bl.a. tre sygetransporter. 7. januar 2022 Medarbejderforhold Det tidligere forretningsudvalg bad på sit møde 8. december 2021 administrationen om at udarbejde et forslag til strategisk brug af lokal løndannelse og et bud på en økonomisk ramme, der ville kunne føre forslaget ud i livet. Brug af lokal løndannelse skulle være en del af en samlet indsats for at styrke rekruttering, fastholdelse og arbejdsmiljø på regionens sygehuse. Et emne, som det nye regionsråd fra start har udpeget som et hovedfokus for sit arbejde.

Starten på en langsigtet indsats Administrationens forslag er nu udarbejdet og er på dagsordenen til det nye Forretningsudvalgs første møde onsdag 12. januar. Forslaget, den såkaldte ”Januar-pakke”, indeholder blandt andet et varigt lønløft til omkring 4.500 medarbejdere på regionens sygehuse på i alt 70 mio. kr. årligt.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, udtaler:

  • ”Januar-pakken”, som er på Forretningsudvalgets dagsorden onsdag, er en del af en samlet, langsigtet indsats, hvor vi sikrer en varig forbedring af rekruttering, fastholdelse og arbejdsmiljø til gavn for både patienter og medarbejdere.

Regionsrådets samlede formandskab lægger vægt på, at man med forslaget forsøger at sætte ind der, hvor der er de største udfordringer. Det er typisk områder med aften, nat- og weekendarbejde, og hvor mange akutte patienter sætter meget snævre rammer for at tilpasse driften, når bemandingen er udfordret.

  • Vi agerer både på den korte bane, som vi gjorde med fordeling af vinterpakken, som skal hjælpe et trængt sundhedsvæsen nu og her - og på den længere bane med et forslag som dette, som skal være med til at styrke og fremtidssikre vores sundhedsvæsen, udtaler regionsrådsformand Stephanie Lose (V), 1. næstformand Mette With Hagensen (S) og 2. næstformand Morten Weiss-Pedersen (K).

Disse områder foreslås styrket Forslaget, som forretningsudvalget behandler onsdag, skal efterfølgende videre til regionsrådet den 24. januar. Det sigter mod at styrke fastholdelse af medarbejdere på de sygehusafdelinger, som har en høj vagtbelastning og mange akutte patienter. Det er fx visse sengeafdelinger, fælles akutmodtagelser, intensivområdet, døgnafsnittene i psykiatrien og fødeområdet. Derudover sigtes mod at rekruttere og fastholde specialuddannede sygeplejersker inden for intensiv- og anæstesiområdet og på psykiatriske sengeafdelinger.

Administrationens forslag vil omfatte omkring 4.500 af regionens sygeplejersker og sosu-personale og desuden terapeuter, socialrådgivere og socialpædagoger i det omfang, de er tilknyttet plejeopgaven og går i vagt på de omfattede afsnit, samt jordemødre på den vagttunge og akutte del af fødeområdet.

Mulighed for snarlige forhandlinger Det varige lønløft foreslås som anciennitets- og funktionstillæg, og hvis forretningsudvalget og efterfølgende regionsrådet beslutter at arbejde videre med ”Januar-pakken”, vil der blive taget initiativer til forhandlinger med de relevante personaleorganisationer.

Administrationen vurderer, at det er muligt, at tillæggene ville kunne udbetales med virkning fra 1. april, og at de strategiske lokallønstillæg kan holdes inden for en årlig ramme på 70 mio. kr.

Forslag om løft til det præhospitale Det afgående forretningsudvalg havde også bedt administrationen komme med forslag, som kunne aflaste det præhospitale beredskab: regionens ambulancer og sygetransporter. Det forslag er også på dagsordenen til Forretningsudvalget og indeholder bl.a. opnormeringer, opkvalificeringer og anskaffelse af tre ekstra sygetransporter og en årlig udgift på knap 10 mio. kr.

Kort om lokal løndannelse Lønnen i den offentlige sektor fastlægges overordnet i de centrale overenskomstforhandlinger, der finder sted hvert 3. år og senest har fundet sted i starten af 2021. Herudover er der, inden for det økonomiske råderum, mulighed for at supplere de centrale aftaler med lokal løndannelse.

Den lokale løndannelse er lokalt forhandlede aftaler om løntillæg og har til formål at drive faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse på arbejdspladsen med udgangspunkt i arbejdspladsens konkrete behov.

Du kan læse mere om "Januar-pakken" i Forretningsudvalgets dagsorden ved at klikke her.